Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Wia 780E

A Balatonon - sok más európai tóhoz hasonlóan - nem szabad belsőégésű motorral meghajtott hajókat használni. A köznyelv ezt úgy mondja, hogy nem szabad motcsónakázni a tavon. Pedig ez nem igaz. Csak a meghajtás formája van szabályozva. Elektromotorral hajtott hajóknak ugyanis szabad az út. Sokaknak ez a hajótípus lehet az igazi megoldás.

Egy elektromos hajónak számos előnye és persze hátránya is van. Hátránya, hogy a teljesítménye nagyban függ a hajón tárolható energiától. Ma még nem megoldott, hogy egy ilyen hajó siklásba jöjjön. Sőt, forszírozott menetben, ami azért messze nem vágta, hamar elfogynak a tartalékok.
Ha ezt elfogadjuk, akkor nyert ügyünk van és miénk a Balaton! Persze, csak ha jól spórolunk. Értsd, nem megyünk gyorsabban három és fél csomónál. Így akár egész nap hajózhatunk egyetlen feltöltéssel, ami bizony komoly távolságot jelent Ha nem is gyorsan, de legalább kényelmesen eljuthatunk Keneséről akár Keszthelyig is.

 

Ha valaki némi iróniát vél felfedezni a fenti mondatokban az téved. Én ugyan nem vagyok természetvédő, és nem tudom, hogy az akkumulátorokkal és az azok töltésére szolgáló áram előállításával, vagy a robbanómotorok által kibocsátott szennyező anyagokkal ártunk-e többet a környezetnek? Abba azonban biztos vagyok, hogy az elektromos hajókkal való találkozásra fel lehet készülni. Nem kell attól tartani, hogy hullámaikkal járhatatlanná teszik a vizet, és azt sem látom magam előtt, amikor egy ilyen hajó magamutogatva ágaskodik a strand előtt. Ezek a csendes gépek olyan embereket vonzanak a Balatonra, akikkel szívesen megiszik az ember egy üveg finom bort a kikötőben. Igazi hajósokat. Van egy elcsépelt latin mondás, amit nem szeretek, pedig úton-útfélen beleakad az ember. "Navigare necesse est, vivere non est necesse". Az elejét mindenki ismeri. "Hajózni muszáj..." - sokat idézik. De itt nincs vége: "élni nem szükséges" - így folytatódik. Pedig dehogynem! Ez a hajó mindkettőre megtanít. Élni is és hajózni is. Nem lehet vele rohanni, de mégis hajózik az ember. Csend van, hiszen az elektromotornak alig van hangja. Olyan ez mint egy gyerekjáték. Első látásra ismerős a forma. Már a kisebb modellen - Jetta 619E - is az tetszett, hogy az ember első látásra tudja mire számíthat. Ezek úszóhajók és úgy is néznek ki. A klasszikus forma jól áll a lassú járatnak. Ugyanakkor tágas és kényelmes. Az orrfedélzeten napozóágy van, a deck alatt pedig szinte minden, amit egy ekkora - huszonöt láb hosszú - hajótól elvárhatunk. Kis konyha, szalon, koporsóágy, polcok és szekrénykék. A kormányállás kényelmes.

 

A hajó előremenetben kimondottan jól vezethető. Egyenes kihajtás csatlakozik a motorhoz, így kormánylapáttal kell tartani az irányt. Mint a hosszú kieles hajók általában, ez is megszokást igényel tolatáskor. Az eredendően gömbölyű hajófart meghosszabbították egy fürdőplatformmal, ami jót tett a menettulajdonságoknak is. A víz - modern hajókat megszégyenítően - szépen szakad le hátul. Elöl nincs igazán szükség a magas orrkiképzésre, de a hajóforma így autentikus. A Wia 780E igazi hajó élményt ad. Maximális sebessége eléri a test elméleti sebességét. Ezért nem érdemes még egy motort beszerelni, mert azzal sem tudna gyorsabban menni, hiszen ez a test nem siklásra való. Így viszont könnyebb a kis motoros tömege. A fejlesztések ezzel a hajóval nem álltak meg. A közeljövőben elkészül egy negyedik, még nagyobb változat.
A Balaton Zöldszalagja
A Balatonfői Yacht Club felvállalta az elektromos hajók népszerűsítését. Ennek egyik szép megnyilvánulása egy túra, amelyet a Balaton Zöldszalagja néven kívánnak ismertté tenni. Ezen az eseményen részt vesz legalább tíz elektromos hajó, és valamennyi gyártó, aki ilyen hajókat készít. A túra szeptember első hetében, lapunk megjelenésével egy időben indul Keneséről. A résztvevők hat nap alatt megkerülik a Balatont, és a Kenesei Hajókiállításra futnak be a hét végén. Az eseményre mindenkit szeretettel várnak, akinek ilyen hajója van. Sőt, menet közben is lehet csatlakozni egy-egy szakaszra.


Fényes
Fotó: Balogh Judit

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink